espa2

 


Μικροδιδασκαλίες και Πρακτική Άσκηση



Γενικά

Το Τμήμα Γερμανικής Γλώσσας και Φιλολογίας συμπληρώνει τη θεωρητική κατάρτιση των φοιτητών του με ένα εξειδικευμένο πρόγραμμα Πρακτικής Άσκησης (ΠΑ), που στοχεύει στη σύνδεση θεωρίας και πράξης μέσω της εκπαίδευσης σε πραγματικές συνθήκες διδασκαλίας.

Αφετηρία για το σχεδιασμό της ΠΑ (συμπεριλαμβανομένων των Μικροδιδασκαλιών) αποτελεί η διεθνώς διαπιστωμένη ανάγκη των μελλοντικών εκπαιδευτικών για ένα στάδιο πειραματισμού με τη διδασκαλία στο πλαίσιο των σπουδών τους.
H ΠΑ έχει τα ακόλουθα χαρακτηριστικά:
  • Αποτελεί μέρος των σπουδών των φοιτητών του Τμήματος Γερμανικής Γλώσσας και Φιλολογίας του ΑΠΘ, είναι δηλαδή υποχρεωτική για όλους τους φοιτητές.
  • Ξεκινά στο 7ο εξάμηνο στο εργαστηριακό περιβάλλον του Πανεπιστημίου με τις Μικροδιδασκαλίες (ΜΔ) και ολοκληρώνεται στο 8ο εξάμηνο με την παρατήρηση μαθημάτων και τη διδασκαλία σε σχολεία, όπου διδάσκεται η Γερμανική (συνολικά 12 διδακτικές μονάδες).
  • Την ευθύνη της οργάνωσης και της διεξαγωγής φέρει το Εκπαιδευτικό Διδακτικό Προσωπικό του Τμήματος με αντικείμενο τη Διδακτική της Γερμανικής ως ξένης γλώσσας.
  • Η ΠΑ εποπτεύεται από έμπειρους καθηγητές στη διδασκαλία της Γερμανικής.
  • Διεξάγεται σε σχολεία της Πρωτοβάθμιας και της Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης όπως και σε ιδρύματα του ιδιωτικού τομέα.
Κατά τη διάρκεια της ΠΑ (αλλά και των ΜΔ) εφαρμόζονται στην πράξη αρχές, θεωρίες και τεχνικές της Διδακτικής της Γερμανικής ως ξένης γλώσσας που έχουν διδαχθεί οι φοιτητές σε όλη τη διάρκεια των σπουδών τους. Ακόμη, κατά τη διάρκεια των ΜΔ τους δίνεται η ευκαιρία να πειραματιστούν με ασφάλεια στην εφαρμογή διδακτικών στρατηγικών και μεθόδων, ώστε να μεταφέρουν κατόπιν τη σύνθετη γνώση που έχουν αποκομίσει από τη διαδικασία αυτή στην τάξη της ΠΑ και μετέπειτα στην πραγματική τάξη της μελλοντικής τους επαγγελματικής πορείας.

Η αποτελεσματικότητα της ΠΑ ενισχύεται
  • από τη μεγάλη χρονική της διάρκεια,
  • από το πλούσιο εποπτικό υλικό που τη στηρίζει
  • και επιπρόσθετα από τη δομή και το περιεχόμενό της που προσφέρουν στους καθηγητές της Γερμανικής δυνατότητες για εξ’ αποστάσεως και δια βίου εκπαίδευση.
Ακολουθώντας τη σύγχρονη ευρωπαϊκή στοχοθεσία για την εκπαίδευση των ξενόγλωσσων εκπαιδευτικών, δίνεται έμφαση
  • στην αμφίδρομη διάδραση με μονάδες Τριτοβάθμιας Εκπαίδευσης του εξωτερικού (π.χ. Παιδαγωγική Ακαδημία San Poelten Krems της Αυστρίας) καθώς και
  • στην αμοιβαία αναγνώριση διδακτικών μονάδων (με το “Σήμα” θα είναι δυνατή η πλήρης εφαρμογή του συστήματος).
Τέλος, διενεργείται διαδικασία συστηματικής και πολύπλευρης αξιολόγησης με στόχο όχι μόνον
  • την αυτοαξιολόγηση των φοιτητών αλλά και
  • τη βελτιστοποίηση του Προγράμματος ΠΑ.